19 Ekim 2010 Salı

ÇAĞDAŞ TÜRK MÜZİĞİ DERSİ DİNLETİ LİSTESİ I (Cumhuriyet Öncesi ve Türk Beşleri)


Osmanlı Marşlarına Örnek :

Donizetti Paşa ; Mecidiye Marşı

Osmanlıda (sivil/kentli) Besteciler:

-          İsmail Zühtü Bey (Kuşçuoğlu): Piyano Albümünden Seçki
-          Dikran Çuhaciyan; Leblebici Horhor’dan bir kesit (Operet/1878); Ave Maria (Şan, Pno.)
-          Edgar Manas; Les Iles des Princes (Pno.); Dances Populaires Turques  (Pno.)
-          Cemil Arif Bey; Révérie  (Vcl., Pno.) 
Cumhuriyet Dönemi:

-           Zeki Üngör ; Güzel bir Kız Salıncakt (Ork.)

Cemal Reşit Rey (1905 – 1985)

  • Kendi sesinden C. R. Rey
- 12 Anadolu Türküsü: Zeybek, Çeşme (Pno.)
- Türk Manzaraları (Orkestra)
- Enstantaneler: Tüm Bölümler
- Bir İstanbul Türküsü Üzerine Çeşitlemeler (Ork., Pno.)
- 12 Prelüd ve Füg (2 Pno.)
- Hatıradan İbaret Kalan Bir Şehirde Gezintiler


 H. Ferit ALNAR (1906 – 1978)

- Viyolonsel Konçertosu
- Kanun Konçertosu
- Prelüd ve İki Dans
- Türk Aksağı (Trio)
- Faust Piyesi İçin Sahne Müziği (Prolog)

Ulvi Cemal ERKİN (1906 – 1972)

- Stilistik açıdan ‘Minyatür Piyano Eserlerine’ genel bakış
- Yaylı Çalgılar Dördülü
- Kanun Konçertosu
- 1. Senfoni
- Keman Konçertosu


Ahmed Adnan SAYGUN (1907 – 1991)


- Minyatür piyano eserlerine genel bakış: ‘Bir prototip olarak İnci’nin Kitabı’
- 1. Piyano Konçertosu
- Bir İstanbul Türküsü Üzerine Çeşitlemeler[1] (Koro acapella)* 
- Yunus Emre Oratoryosu’na genel bakış: Felsefe, içerik, kurgu ve teknik değerlendirmeler*
- Ayin Raksı
- 4. Senfoni

Necil Kâzım AKSES (1908 – 1999)

- Ballad (Orkestra)
- Itri’nin Neva Karı Üzerine Scherzo
- İdil (Vlc. ve Ork.)


[1] Bu eser, Rey’in aynı adlı eseriyle karşılarştırmalı olarak sunulacaktır.

ATATÜRK ve MÜZİK -TÜRKİYE'DE MÜZİK DEVRİMİ

Atatürk'ün müzik hakkında görüşleri:

"Hayatta müzik lazım değildir. Çünkü hayat müziktir. Müzik ile ilgisi olmayan varlıklar insan değildirler. Eğer söz konusu olan hayat, insan hayatı ise müzik mutlaka vardır. Müziksiz hayat zaten mevcut olamaz. Müzik hayatın neşesi, ruhu, sevinci ve her şeyidir." (14 Ekim 1925, İzmir Kız Öğretmen Okulu)


"... Bir ulusun yeni değişikliğinde ölçü, musikide değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir... Ulusal ince duyguarı toplamak, onları bir gün önce genel son musiki kurallarına göre işlemek gerekir. Ancak bu düzeyde Türk ulusal musikisi yükseltilebilir, evrensel musikide yerini alabilir." (1934)

"Bizim hakiki musikimiz Anadolu halkında işitilebilir" (Vossiche Zeitung muhabiriyle konuşması; 1930)


"TÜRKİYE'DE MÜZİK DEVRİMİ" konu başlığı hakkında igili makaleler:


http://cemakas2.brinkster.net/muzikdevrimi.htm